Vi tilbyder Hatha Yoga, Hatha Soft, Astanga Vinyasa Yoga og Yin Yoga på faste ugentlige hold

ASTANGA VINYASA YOGA

Astanga Vinyasa Yoga er en dynamisk yogametode, som udvikler fysisk og mental styrke og udholdenhed. Den er grundlagt af Sri K. Pattabhi Jois (f.1915-2009) i Mysore, Indien. Metoden giver øget smidighed, styrke, balance og udholdenhed. Den retter op på kropslige ubalancer, styrker de indre organers sundhed og forbedrer lungernes kapacitet. Vinyasa betyder at synkronisere åndedræt og bevægelse. Hjertet i metoden er det varmende Ujjayi-åndedræt samt kropslåsene Moola bandha og Uddiyana bandha. Ved at sammenkæde åndedræt og bevægelse bliver en fast serie af stillinger til et kontinuerligt og roligt flow, som holder sindet fokuseret. Under praksisen opbygges en intens indre varme, som blødgører muskler, led og væv og kroppen udrenses gennem sved og vejrtrækning. Der er 6 serier i Astanga Vinyasa Yoga systemet: Primary Series (første), Intermediate Series (mellemliggende) og Advanced Series A, B, C og D. Sværhedsgraden øges fra serie til serie. Primary Series kaldes også Yoga Chikitsa, der betyder yogaterapi. I Yogakilden arbejde vi med Primary Series.

ASTANGA LET ØVEDE/GUIDED

Holdet er velegnet for dig, som har noget erfaring med Astanga metoden, evt fra et forløb på Begynder Yoga/Yoga Mix holdet. Der gruppeundervises i et dynamisk flow for at mestre de rette antal vinyasaer og vejrtrækninger. Vi afslutter altid med afspænding og savasana.

HATHA YOGA

På Hatha holdene arbejder vi med de klassiske yogastillinger og åndedrætsøvelser. Der sigtes efter at skabe balance mellem det aktive og det passive ved at holde korte meditative pauser efter de enkelte stillinger. Grundlæggende vil Hatha Yoga løsne op for spændinger og blokeringer i kroppen og sindet og give øget kropsbevidsthed, smidighed, styrke og koncentration. Øvelserne og stillingerne har en regulerende effekt på bl.a de indre organer, nervesystem, fordøjelse, immunforsvar, stofskifte, hormoner, hjerte og blodtryk. Klassens sammensætning vil variere fra gang til gang. Vi slutter altid af med afspænding og savasana.

HATHA SOFT

Hatha Soft er overvejende siddende og liggende stillinger og med et mere mediterende fokus. Vi sniger en gang imellem også lidt Yin og Genopbyggende yoga ind.

YIN YOGA

Yin Yoga er en stille, enkel og meditativ praksis, der fysisk har til hensigt at påvirke, styrke, strække, vække og afspænde kroppens bindevæv (fascia, sener, ledbånd og ligamenter), det væv som forbinder alt væv i kroppen. De store hinder der under huden dækker hele kroppen, som en hel kropsdragt og de mindre hinder der ligger rundt om sener, muskler, knogler og organer. Ved at hvile afspændt i de enkelte stillinger 5-10 minutter eller ved blid og rolig bevægelse, påvirkes bindevævet og meridianerne (energibanerne), så der skabes bedre mobilitet i leddene, rygsøjlen og hele kroppen og cirkulationen af chi (energi) flyder friere rundt i kroppen og til organerne. Mentalt lærer Yin Yoga os at give slip; at give slip i kroppen, at give slip i sindet, at give slip på præstation – og bare være i Nuet. Yin Yoga er en god modvægt til fysisk (over)aktivitet, stress, angst og uro.